Jeep - historia marki
Jeep jest marką samochodów terenowych, którą produkuje obecnie firma Chrysler.
Pochodzenie nazwy Jeep
Nazwa tego auta często stosowana jest do określenia pojazdu terenowego niezależnie od rodzaju jego producenta. Termin „jeep” nie ma oficjalnie ustalonej genezy. Może on pochodzić od:
1. Wymowy głosek wojskowego skrótu „GP” („dżi-pi”) - General Purpose, czyli samochodu ogólnego przeznaczenia, choć określenie to nigdy oficjalnie nie pojawiło się w stosunku do tego modelu.
2. Eugeniusza Dżipa (org. z ang.: Eugene the Jeep), jednej z postaci w kreskówce pt. „Popey”, która zasłynęła ze swoich wyjątkowych umiejętności, sprawności.
3.Podobnego do niego modelu Forda GP ( z ang. G - government, czyli rząd (zamówienie rządowe) oraz P – stosownego w przypadku oznaczenia podwozia o rozstawie osi równym 80 calom). Jednakże określenie „Jeep” pojawiło się wcześniej niż model Forda.
Jeep – historia marki
Historia tej marki zaczęła się w 1941 roku od produkcji wojskowych aut terenowych modeli Willys MA i MB. Pierwsze samochody, które powszechnie nazywano „jeepami” stworzono z myślą o amerykańskiej armii. Określenie „jeep” jako pojazdu terenowego zostało zastrzeżone w 1950 roku przez firmę Willys. 5 lat wcześniej powstał pierwszy cywilny model jeepa- CJ2A (CJ - Civilian Jeep). W 1953 roku przedsiębiorstwo Willys zostało zakupione przez Kaisera, który 10 lat później stał się spółką Kaiser Jeep. W 1970 roku korporacja ta została wchłonięta przez American Motors Corporation. Od 1987 roku właścicielem marki Jeep był Chrysler, który 11 lat potem stworzył wspólny koncern z firmą Daimler-Benz- DaimlerChrysler. Rok 2007 był datą rozpadu tego koncernu, zaś spółka Daimler odsprzedała swoje udziały amerykańskiemu inwestorowi za 5,5 mld euro.
Kultowe modele Jeepa
Modelami tej marki są:
1. Jeep Cherokee- model samochodu sportowo-użytkowego. Stworzono 4 typy Cherokee: SJ (produkowany w latach 1974-83), XJ (1984-2001), KJ (inaczej: Jeep Liberty; produkowany w latach 2002-2007) i KK (od 2008). Obecnie produkowany pięciodrzwiowy Jeep Cherokee posiada 3,7 litrowy silnik o mocy 214KM. W 2008 roku zaczęto montować jednostkę diesla o pojemności 2.8 l. Jest on wyposażony w dach panoramiczny Sky Slider, napęd na cztery koła (posiadające reduktory: dołączany Command-Trac i stały Selec-Trac II), przednie zawieszenie niezależne oraz tylne wielowahaczowe. Jeepa Cherokee/Liberty zbudowano na tej samej płycie co Dodge`a Nitro.
2. Jeep Wrangler stanowi czterodrzwiową wersję tego terenowego auta. Był on produkowany w trzech wariantach: YJ (1987-1995), TJ (1997-2006) i JK (od 2007 r.). Wersja YJ posiadała silniki czterocylindrowe o pojemności 2,5 l. i o mocy 118-121 KM lub sześciocylindrowe o pojemności 4 l. oraz o mocy 177 KM. Wariant TJ miał silnik czterocylindrowy o pojemności 2,4 litra oraz mocy 143 KM bądź jednostkę diesla CRD o pojemności 2,8 l. Obecnie tworzona linia JK wyposażona jest w silnik 3,8 l i o mocy 200KM albo Diesel 2,8L CRD o mocy 177 KM. Jej konstrukcję oparto na wahaczach oraz sprężynach z amortyzatorami.
3. Jeep Compass kompaktowy, pięciodrzwiowy model samochodu sportowo-użytkowego. Jego jednostką napędową jest silnik benzynowy 2.4 l. GEMA o mocy 173 KM bądź też wysokoprężny turbodiesel o pojemności 2,0 l i mocy 140 KM (dostępny tylko w Europie). Produkuje się go od 2007 roku.
4. Jeep Commander jest pierwszym autem terenowym z trzema rzędami siedzeń, który zdolny jest do przewiezienia aż siedmiu osób. Produkuje się go od 2006 roku. Swoją płytę podłogową zapożyczył od Cherokee, do którego jest bardzo zbliżony pod względem konstrukcyjnym. Posiada kanciastą i surową stylistykę. Do wyboru mamy silniki: flagowy 5.7 HEMI o mocy 326KM, trzylitrowy diesel o mocy 218 KM, V8 o pojemności 4.7 l i mocy231KM lub 3.7 l o mocy 213 KM.
5. Jeep Patriot - produkowany od 2007 r. Niestety posiada ograniczone możliwości terenowe. Jego jednostki napędowe to: 2.4 DOHC 16v (170 KM), 2.2 CRD (163 KM), 2.0 CRD DOHC 16v (140 KM). Dzieli on wspólną płytę podłogową z Compassem i Dodgem Calibrem. Stanowi najtańszy SUV na amerykańskim rynku.
Jeep to samochód przede wszystkim dla osób kochających przygodę. Nie jest marką luksusu, dynamiki czy komfortu. To auto, którym można się zapuścić w najbardziej ekstremalne i niebezpieczne drogi. To kultowy off-roader.