Polskie samochody wojskowe z AMZ Kutno
Przedsiębiorstwo AMZ-KUTNO jest przedsiębiorstwem powstałym w 1999 roku. Zajmuje się produkcją i projektowaniem zabudów oraz pojazdów cywilnych i wojskowych. Obecnie zatrudnia ok. 300 pracowników.
Do swoich produkcji zaliczyć może bankowozy, karetki, autobusy niskopodłogowe, pojazdy służb cywilnych i mundurowych.
W 2000 roku firma wyprodukowała pierwsze 50 ambulansów. W pracach brało jedynie 60 pracowników.
Rok 2002 to uzyskanie certyfikatu Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001:2001, a 2003 to stworzenie Działu Eksportu i pierwsze zamówienia z Niemiec, Ukrainy, Danii i Białorusi. W 2004 roku przedsiębiorstwo zdobywa certyfikat NATO AQAP 2110:2003.
Dzięki wytrwałości i ciężkiej pracy, po latach starań, AMZ-KUTNO rozpoczyna budowę pierwszych pojazdów dla Wojska Polskiego. W 2005 roku produkuje 602 pojazdy, z czego 198 z nich są to opancerzone pojazdy wojskowe. W tym samym też roku przedsiębiorstwo zdobywa nagrodę „Business Gazelle”, rankingu najlepiej rozwijających się małych i średnich przedsiębiorstw i firm publikowanym przez „Puls Biznesu”. Rok 2007 i 2008 również przynosi wyróżnienie, tym razem ze strony miesięcznika „Forbes”.
Rok 2008 to uzyskanie kolejnego certyfikatu Systemu Zarządzania Środowiskowego ISO 14001:2004.
Zaledwie rok później 394 doświadczonych pracowników produkuje 940 sztuk pojazdów. Firma posiada trzy hale o łącznej powierzchni 13.000 m2. Firma pozyskała także unijne środki na swoją rozbudowę.
W 2011 roku, na 12-lecie przedsiębiorstwa, powstał dwunastometrowy, niskopodłogowy autobus miejski klasy maxi City Smile. Na jego prezentację zaproszonych było około 600 gości.
Jednak AMZ-KUTNO znane jest przede wszystkim właśnie z pojazdów wojskowych, opancerzonych i nieopancerzonych. Do głównych produkcji należy Dzik, Tur oraz Żubr.
„AMZ-Dzik” jest polskim pojazdem opancerzonym. Pierwsza sztuka zjechała z taśmy w 2004 roku. Używany jest zarówno przez siły zbrojne, siły porządkowe jak i specjalne. Może służyć jako pojazd patrolowy i interwencyjny. Jego pancerz pozwala na ochronę przed pociskami kalibru 7,62 mm. Posiada silnik Iveco o mocy 146 KM, mierzy 5,74 metra długości, 2,05 m szerokości i 2,16 m wysokości. Waży od 5,5 do 6,2 ton. Rozwija prędkość do 100 km/h i posiada zasięg 800 km.
Do dziś powstało kilka wersji „Dzika”.
Jedną z nich jest „Dzik-AT”, używany przez jednostki antyterrorystyczne. Mieści on od 6 do 8 osób, posiada 10 otworów strzelniczych oraz 3 drzwi.
„Dzik-2” również mieści od 6 do 8 osób. Posiada 8 otworów strzelniczych oraz w stropie – obrotnicę na karabin maszynowy PK/PKS (amunicja 7,62 x 51 NATO) lub karabin maszynowy NSW (amunicja 12,7 x 107 mm lub 12,7 x 99 mm NATO).
„Dzik-3” pomieści do 11 osób, posiada 4 drzwi, aż 13 otworów strzelniczych, w stropie – obrotnicę na karabin maszynowy (jak w przypadku „Dzika-2”), 2 podwójne wyrzutnie granatów dymnych. Trzecią jest „Dzik-Cargo”, używany do przewożenia ładunków.
„AMZ-Tur” jest również polskim pojazdem opancerzonym, patrolowo-interwencyjnym. Używany jest do transportowania osób w warunkach niebezpiecznych. Mieści 5 osób wraz z oporządzeniem i ekwipunkiem. Ma być tańszą i bezpieczniejszą konkurencją dla amerykańskich pojazdów Humvee, używanych zarówno przez Amerykanów, jak i NATO.
„Tur”, w przeciwieństwie do Humvee, jest pojazdem zabezpieczonym przed minami i improwizowanymi ładunkami wybuchowymi. Posiada wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem o mocy 166 KM, z układem Common Rail. Zbiornik paliwa mieści 220 litrów. Miedzy 4,87 m długości, 2,23 m szerokości i 2,35 m wysokości (z zamkniętym włazem). Pancerz chroni przed ostrzałem z broni 7,62×51 i 7,62×54, a także przed pociskami przeciwpancernymi i skutkami wybuchu ładunku TNT o masie 6 kg pod pojazdem.
„AMZ-Tur 2”, z napędem na 4 koła, wyprodukowany został w 2008 roku. Posiada automatyczną skrzynię biegów, silnik Diesel 4,5 dm3, masę 9400 kg oraz opancerzenie spełniające wymogi poziomu 2 STANAG 4569 oraz ochronę przeciwminową poziomu 2A/2B STANAG 4569.
W 2009 roku do produkcji dołączył „AMZ-Tur 3”, z miejscem dla 6 żołnierzy, napędem 4x4 i pięcioma otworami strzelniczymi. Pojazd nie posiada włazu dachowego. 4,4 m długości, 1,93 m szerokości i 1,97 m długości. Całość zasilana jest 3-litrowym wysokoprężnym silnikiem Iveco o mocy 176 KM i manualną skrzynią biegów.
Ostatnim pojazdem jest „AMZ-Żubr”. Jest to najcięższy pancerny pojazd wyprodukowany przez przedsiębiorstwo, mający 12 ton wagi. Do konstrukcji wykorzystano podwozie EuroCargo 4x4 i silnik 275 KM firmy Iveco. Całość miała zmieścić się w luku transportowca C-130 Hercules. Według specyfikacji jego pancerz odporny jest na przestrzelenie z broni kal. 12,7 mm. Dzięki wykorzystaniu pod podwoziem pancerza w kształcie litery „V” jest on odporny na wybuch min-pułapek. Powstał także „Żubr-P”, do przewożenia specjalnych systemów obronnych, np. radaru czy wyrzutni systemu POPRAD – wyrzutni rakiet przeciwlotniczych GROM.