Volkswagen Golf - historia

 

Volkswagen Golf jest niemieckim samochodem klasy kompaktowej. Obecnie koncern wytwarza już szóstą generację tych aut.

Nazwa tego modelu została zaczerpnięta od nazwy prądu morskiego: Golfstrom.

Volkswagen Golf I

Na początku lat 70-tych XX wieku niemiecki koncern z Wolfsburga postanowił zastąpić produkowanego do tej pory marnie sprzedającego się i niemodnie wyglądającego garbusa nowym, kompaktowym autem. Volkswagen zaczął wypuszczać ze swojej fabryki samochody z napędem na przednią oś oraz silnikami chłodzonymi cieczą. Tym samym zahamował on dalszy spadek sprzedaży aut VW. Nowy pojazd otrzymał nazwę Golf i przejął po garbusie dobrą jakość i niezawodność. Był przy tym bardziej komfortowy i szybszy. Prace nad Golfem rozpoczęły się w 1967 roku, zaś produkcja ruszyła 7 lat później. Wkrótce stał się on najlepiej sprzedającym się samochodem VW, a także trzecim w rankingu najlepiej sprzedających się aut świata.

Volkswagen Golf Cabrio

Pierwsza generacja VW Golfa pojawiła się wiosną 1974 roku. Był to hatchback z kompaktowym nadwoziem, który posiadał przedni napęd, zawieszenie przednie z kolumnami McPhersona oraz sprężynami śrubowymi, a także oś tylną z belką skrętną i montowany poprzecznie, chłodzony wodą czterocylindrowy silnik. To nowoczesne auto zaprojektował Giorgio Giugiaro. Wyprodukowano niemal 7 milionów egzemplarzy tego samochodu. Generacja ta do dziś budowana jest w RPA jako City Golf.

Volkswagen Golf II

Od 1983 roku zaczęto sprzedawać drugą generację VW Golfa. W porównaniu ze swoim poprzednikiem nowy Golf miał szerszy rozstaw osi oraz większą pojemność bagażnika. Nowa oś tylna z wahaczem skrętnym stanowiła duże ułatwienie w prowadzeniu tego pojazdu i zapewniała większy komfort jazdy. Do wyboru były jednostki silnikowe o pojemności od 1,3 l. do 1,8 l., w tym także silnik diesla z turbodoładowaniem. W ciągu ośmiu lat produkcji Golfa II z fabryki wyjechało ponad 6 milionów tych aut.

Volkswagen Golf III

Trzecia generacja Volkswagena Golfa ruszyła wraz z 1991 rokiem. Wygląd tego modelu został wzbogacony o owalne reflektory, zaś jego linia znacznie się zaokrągliła. Dodano do niego także poduszki powietrzne oraz nowy silnik diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa (DI) czy napędem Syncro. Największym zainteresowaniem cieszył się Golf VR6, który posiadał poprzecznie zamontowany silnik sześciocylindrowy. To właśnie on zapoczątkował nowy trend wśród samochodów kompaktowych. W 1993 roku światło dzienne ujrzały: VW Golf III Cabriolet oraz Variant (wersja kombi). VW Golf III produkowany był przez sześć lat, podczas których sprzedano niemal 5 milionów egzemplarzy tego auta.

Volkswagen Golf IV

Rok 1997 była datą premiery IV generacji VW Golfa. Zaproponowano wówczas całkowicie ocynkowane, opływowe i masywne nadwozie, na które koncern dawał 12 lat gwarancji. Projektantem nowego Golfa IV był dotychczasowy stylista Audi- Harmut Warkus. Wybór jednostek napędowych nowego Golfa był spory: od czterocylindrowego silnika poprzez jednostki wysokoprężne z turbodoładowaniem, aż do silników benzynowych V5 i V6 dla sportowych modeli Golfa IV. W proponowanych wersjach tego modelu znalazły się Cabrio, Variant (kombi) oraz Jetta (bądź: Bora; sedan). Czwarta generacja VW Golfa przeszła do historii, ponieważ w czasie jej produkcji, model ten wyprzedził Garbusa pod względem sprzedanych egzemplarzy.

Volkswagen Golf V

W 2003 roku zadebiutowała V generacja Golfa. Wśród całej rodziny tego modelu wyróżniła się ona największymi jak dotychczas rozmiarami. Marka VW zaoferowała wersję sedana o nazwie Jetta, kabriolet Eos oraz rekreacyjnego CrossGolfa. Generacja ta niestety nie spełniła oczekiwań rynkowych Volkswagena.

Volkswagen Golf VI

W 2008 roku narodziła się obecna generacja Golfa - VI. Sylwetka tego modelu została solidnie przeprojektowana i uatrakcyjniona. Wśród silników Golfa VI mamy do wyboru m.in.: 1.6 l o mocy 102 KM, 2.0 GTI wraz z 210 KM, 1.4 TSI o mocy 160 KM czy diesla GTD o pojemności 2 l i mocy 170 KM.

Volkswagen Golf to auto, które wyróżnia się ogromną funkcjonalnością, świetnymi właściwościami jezdnymi i ponadczasową stylistyką. Gwarantuje on także najwyższe bezpieczeństwo. W 2009 roku prestiżowy Instytut EuroNCAP wybrał Volkswagena Golfa najbezpieczniejszym samochodem roku.